September 26, 2009

A fost... noaptea cercetatorilor

Noaptea tinerilor cercetatori, sau mai bine zis ziua tinerilor cercetatori - ca ziua s-a derulat toata treaba - a fost un eveniment organizat de cateva facultati si institute de cercetare (IFIN, Facultate de Fizica, ISS-ul si altii). Noi, cei de la fizica, am avut un stand maricel, cu experimente demonstrative si alte setup-uri care explicau mai bine fizica.

Publicul a fost format din elevi si liceeni, care primeau un fel de "pasaport pentru stiinta", si in 'pasaportul' ala, primeau stampile de la fiecare stand. Ce faceau cu ele nu stiu, dar toti erau foarte dornici sa primeasca una.
Aici e Cami, de la standul nostru de la fizica. Copiii si liceeni primeau aici stampila pe "pasaportul pentru stiinta".


Domnul profesor de la optica, standul avea un cristal birefringent si un filtru de polarizare, prin ele trecand o raza laser rosie.


La standul acesta era domnul profesor Rusu; aici aveam o lampa tesla, niste magneti si o gramada de poze si postere. In spatele acestui stand era si telescopul prin care lumea se putea uita la soare - prin filtru, desigur.


Catalin avea doua experimente pe masa. In primul le arata copiilor ca pot fi un bun conductor de electricitate, curentul era mic, asa ca nu va asteptati la nici o problema. Tinand in mana un fir si in cealalta un conductor de cupru, corpul omului inchidea un circuit si muzica se auzea intr-un difuzor. Daca luai mana de pe fire, muzica se oprea pentru ca se deschidea circuitul. La al doilea setup aveai de-a face cu un mic arc electric, de intensitate foarte mica dar de tensiune foarte mare. Arcul strapungea aerul pe o distanta de unul sau doi cm, dar taia orice hartie sau pahar de plastic ce era pus in dreptul sau.

Puteai sa ai parte si de altfel de distractii (pentru cei care nu se distreaza indeajuns cand vad experimente de fizica - da, exista si din astia :P) pentru copii mai ales. Cine raspundea corect la intrebari de cultura generala, de exemplu trebuia sa zici titlurile a 5 carti de Jules Verne, putea sa zboare un pic cu un balon cu aer cald care era ancorat chiar in piata.



Balonul in care erau plimbati vizitatorii - unii dintre ei de fapt. Am incercat si eu sa ma bag in seama cu organizatorii de pe acolo, poate poate m-or lua si pe mine... nu prea am avut succes, asa ca am facut poze de pe margine.

Alin si cu Dana. La un moment dat ni s-a facut foame si noua. Da, studentii la fizica mananca si ei people food.


In spatele standului am avut chiar un telescop micut prin care aratam soarele publicului.


Pe langa stand-urile cu stiinta, am mai gasit si bazaconii... Erau unii (ONG Centrul pentru Studii Complexe cred, trebuie sa caut titlul exact) care venisera sa explice ca ei cerceteaza 'teoria' Gaia, care spune ca Pamantul e un mare organism unitar,chiar si dinaintea aparitiei vietii. Si ca tarile reprezinta organe, citez: "De exemplu China este ficatul". Nu stiu ce parere or avea chinezii de faptul ca 'teoria' asta spune ca tara lor ar filtra gunoaiele si toxinele omenirii si nici nu am aflat ce 'organ' e Romania... asta ar fi fost interesant. Am mai ras si glumit un pic si am plecat de la standul lor, putin intristat ca oamenii astia treceau drept oameni de stiinta.


A urmat seara un concert de rock, care la inceput a avut o trupa de metal care suna cand interesant, cand naspa... bine nici eu nu aveam timp sa ascult, se strangeau lucrurile...

Eu am mers mai pe seara incercand sa fac niste observatii astronomice cu niste colegi si prieteni. Am avut un succes moderat, din cauza vremii.

Cam asta a fost noaptea tinerilor cercetatori. Din cate am inteles a fost primul eveniment de acest fel de la noi. Mi-a placut ca am vazut multi tineri, mai ales copii interesati de stiinta. Tot ce mai trebuie facut este ca tara in care traiesc sa le ofere posibilitatea sa lucreze aici, daca vor sa se faca oameni de stiinta.

No comments: