February 3, 2010

Bacul e prea greu, desfiintati-l!

Da, iata ca a venit din nou acel moment, momentul in care imi mai dau si cu parerea, nu doar fotografiez.

Am citit zilele astea prin ziare ca Bacul la romana este o gluma, adica este usor si toata lumea trece - in opinia profesorilor si ca Bacul la matematica este incredibil de greu, adica la ce ne trebuie mate? - in opinia unor elevi.

Dupa ani si ani de suportat pe Androneasca la minister (a fost printre altele si rector la fosta mea facultate) si dupa alti ani de suportat alti diversi indivizi (ca sa nu zic diverse specimene) in fotoliul de ministru al invatamantului, mi-am dat seama ca am gasit solutia!

Desfiintati bacul! Nimeni nu-l mai da, sau toata lumea sa-l treaca. Intrebarea la romana sa fie: cum te cheama, la mate sa fie 2+2=? si la istorie cand te-ai nascut?. Oricum, de multe ori, intrebari un pic mai grele decat astea ar pune probleme unora - ma intreba unul la istorie la bac - asta acu vreo 6 ani - psst, Revolutia Anticomunista din Romania, in ce an a fost?.


Imaginea imi apartine (C)

De ce ar fi atat de usor de desfiintat Bacul? Pai simplu, nimeni nu i-ar simti lipsa. Adica nimic nu s-ar schimba. Chiar nu ar conta pentru nimeni daca in loc de examen ai primi un certificat de absolvire a liceului. De ce? Pentru ca din clipa in care examenul de Bacalaureat a incetat sa mai reprezinte un test, o oglinda a pregatirii generatiei de elevi, acesta a devenit inutil. Si inca ne putem da seama de inutilitatea lui daca stim ca prin anularea sa nimic nu s-ar schimba. Facultatile si-ar organiza fiecare probe de admitere, dupa nevoile fiecareia, cu dosar sau cu examen, firmele care angajeaza muncitori necalificati ar putea sa nu mai ceara pur si simplu bacul ca fiind necesar la angajare (ca oricum nu conteaza daca il ai sau nu acolo)... si gata. Asa se rezolva problema cu bacalaureatul.

E prea greu? Desfiintati-l. Ce mai conteaza? El, ca simplu examen, oricum nu poate sa ajute acum cu nimic pe nimeni. Daca il facem greu (asa cum multi dintre noi isi amintesc, ca pe vremea mea...!!) nu castigam nimic. Nimeni nu o sa invete mai mult... noi romanii ne-am obisnuit cu ideeea asta: invatam mult pentru ca examenul este greu. O chestie fundamental gresita. Daca inveti doar pentru ca examenul e greu, mai bine nu mai inveti deloc. Pentru ca in viata nu vei fi testat printr-un examen... nu ai de dat o proba azi, apoi nu ti se mai cere sa stii nimic niciodata. Ideea ca numai examenul ar trebui sa fie un stimulent pentru invatat e o prostie.

Ma uitam cum se scandalizau unii - mai ales cei mai in varsta - din cauza ca a indraznit cineva sa propuna scoaterea clasicilor de la proba de limba romana. Cuum! Ce e aia bac fara EMINESCU? CARAGIALE? etc. etc.

Pai sa va explic eu cum sta treaba... clasicii de mai sus nu il ajuta in nici un fel pe elev sa vorbeasca corect romaneste. Cel putin nu asa cum se fac la noi orele de curs. In primul rand nu inteleg de ce se studiaza autorii de mai sus - se studiaza e mult spus, se invata pe dinafara laude la adresa lor e mai adecvat, pentru ca pe nimeni nu intereseaza adevarul istoric din spatele unor mari figuri ale literaturii noastre - la ora de limba romana? Ar trebui studiati complet separat, la literatura... si nu studiati. Cititi! Macar cititi, pentru ca in ultima vreme, din cauza ca se pune accentul pe "studiul" operei, nu pe cititul sau intelesul ei, apare urmatorul fenomen: omul invata comentariul, pentru ca cititul romanului NU il ajuta cu nimic la examen. Pai daca cititul operei in cauza a ajuns sa incurce la examinare, imi pare rau, dar sistemul a dat gres rau de tot pe undeva!


Intrebati un elev: care a fost motivatia lui Eminescu?
De ce a scris poeziile alea? Ce vroia de fapt sa zica?
(lasand la o parte limba de lemn cu uniunea nunta-moarte,
dragoste-moarte, viata-moarte, moarte-moarte)



Asadar clasicii ar trebui scosi, macar partial de la romana si dusi la literatura. Dar ce sa punem in loc, va intrebati? Pai e foarte simplu! Propozitii, gramatica si vocabular. Si nu lucruri grele, gen partea de vorbire si partea de propozitie, sau mai stiu ce analiza pe text complicata... Chestii simple, de genul: argumenteaza pozitia x sau y asupra unui subiect, de ce crezi tu ca un lucru sau altul e asa. Si nota se da pe cat de clar si corect e scris respectivul eseu! Sau exercitii cum ar fi: gaseste ce e in neregula in urmatoarea propozitie: "Adi si George s-a dus la scoala"...Asa e normal. Esti invatat sa iti structurezi ideile, sa ti le expui intr-un fir logic si coerent, fara greseli gramaticale...
Pentru ca in sistemul de acum avem elevi care au "auzit" de Eminescu si Caragiale, dar informatiile au trecut prin aceleasi urechi prin care au intrat si "clasicii" Guta si Adi Minune, ajungand sa iasa pe gura "Luceafarul care este, mancatz-ash!"


Ah, si sa nu aud de aberatii de genul ca pe vremuri se facea scoala. Era mai multa disciplina, e adevarat, asta pentru ca TRAIAM INTR-UN STAT TOTALITAR!!!! De aia! Nu erau elevii mai buni. Se faceau tampenii si atunci.

Uitati-va la adultii de azi, cei care au 40 de ani acum. Au crescut si s-au maturizat inainte de 89. Unde e trecutul glorios? Unde sunt toti competentii creati de sistem? Nicaieri, ca nu exista. Sistemul de acum este continuarea sistemului de atunci. S-au dat jos stemele, nu se mai zice to'arsa profesoara si nu mai apare Ceausescu in carti. In rest e acelasi invatat pe dinafara cu care erau obisnuiti parintii nostri.

3 comments:

The one who presses the shutter said...

trist dar adevarat!

pisicamecanica said...

go toma!! bravo, bine zis

pisicamecanica said...

go toma!! bravo, bine zis